Letter # 4110

י"ג שבט, תשט"ז - מו"ה אברהם סענדר שי' נעמצאוו

4110 - The correct version is Acharis kiveraishis, not Acharis keraishis.

No need for you to decide, as the Alter Rebbe already settled this after sorting through 60 siddurim. Your wisdom lies in upholding the words of the sages. Your explanation aligns with the one offered by the Shaar Hakolel. No need to apologize for discussing the above, as resolving doubts is part of upholding the words of the sages.

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, י"ג שבט, תשט"ז

ברוקלין.

הרה"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ בעל מדות
מו"ה אברהם סענדר שי'[1]

שלום וברכה!

במענה על מכתבו מי"א שבט והקודם לו, בו מעורר בהנוגע לנוסח חב"ד באמירת כתר, אחרית כבראשית ולא אחרית כראשית,

ויעויין בזה גם בשער הכולל שהוא עד"מ שכותב. ובמה שמסיים שירא הוא להכריע כנגד הנוסחא אחרית כראשית, לפלא, כיון שהכריע כבר רבנו הזקן בעל התניא (פוסק בנסתר דתורה) - והשולחן ערוך - (פוסק בנגלה דתורה), וכבר ידוע מאמר המשנה, חכם גדול אתה שקיימת דברי חכמים (נגעים סוף פרק ט'). וכבר הועתק בבית רבי סיפור חסידים הראשונים בשם הצ"צ, שרבנו הזקן בעת בירור הנוסח בסידורו היו לפניו ששים סידורים.

למותר מה שמתנצל על שכותב אלי בענינים כמו הנ"ל, כי הרי דבר משנה (שם) אם לקיים דברי חכמים הן, ובכלל הקיום נכנס גם בירור ספיקות.

בברכה לאריכות ימים ושנים טובות ואין טוב אלא תורה והעוסק בה וכמבואר בכ"מ הדיוק לעסוק ולא "ללמוד".

  1. 1 נעמצאוו, לאנג ביטש.