Letter # 3897

כ"ג מ"ח, תשט"ז

3897 - Why are you so critical of your wife and not of yourself? She is the one who is good for you.

In addition, you work hard to find parnasa, and Shalom Bayit brings parnasa. Sometimes, these may seem to be insignificant and small matters, but they are the true test of whether you are a chasid.

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, כ"ג מ"ח, תשט"ז

ברוקלין.

שלום וברכה!

במענה על מכתבו מי"ט מ"ח, שעורר תמי' בקריאתי בו שהוא בקפידא על כו'[1], אשר אף שאמרו רז"ל שכהנים קפדנים הם[2], הנה נוסף על שלא דוקא במרז"ל זה צריך להתחיל העבודה בתור כהן, והרי כמה ענינים ישנם קודם לזה, הנה אפילו בענין זה עצמו למה לנצל קפדנות בנוגע לזולתו, כיון שהאדם קרוב יותר לעצמו[3], ובפרט כשהמדובר הוא לא על הזולת הרחוק אלא דוקא על הזולת שהוא המשלים ועושה מלא טוב היות[4], דוקא טוב.

ואולי זוכר עדיין מה שאמרתי לו בדבר פב"פ אשר ענין דשלום בית נוגע גם לפרנסה, וכדבר משנה סוף עוקצין[5], ובלקו"ת סוף פרשת ברכה[6]. ואם צריכים להשתדל - ע"פ תורה - בענינים הטבעים, שבהם תלוי' פרנסה, עאכו"כ שצריך להשתדל בענינים שעל פי תורה שבהם תלוי' הפרנסה, והאריכות בדבר הפשוט אך למותר, ולא באתי אלא להעיר ולהאיר אשר ענינים כאלו אף שבעיני בני אדם נראים כפעוטים וקטנים הן הם דוקא אבן הבוחן עד כמה פב"פ חסיד, וכמבואר ומובן מכמה שיחות הק'.

ויה"ר שבקרוב ממש יודיע שהתחיל לעבוד ע"ע בכיוון זה, ואז יזכה להודיע ג"כ שרואה הצלחה בעבודה זו.

בברכה לבשר טוב בכל האמור לעיל וגם ע"ד הרחבת הפרנסה.

  1. 1 זוגתו - כדמוחכ מהמשך המכתב
  2. 2 בבא בתרא קס, ב
  3. 3 יקפיד על עצמו
  4. 4 וַיֹּ֙אמֶר֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהִ֔ים לֹא־ט֛וֹב הֱי֥וֹת הָאָדָ֖ם לְבַדּ֑וֹ אֶעֱשֶׂה־לּ֥וֹ עֵ֖זֶר כְּנֶגְדּֽוֹ: (בראשית פרק ב פסוק יח)
  5. 5 עוקצין ג, יב - אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן חֲלַפְתָּא, לֹא מָצָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּלִי מַחֲזִיק בְּרָכָה לְיִשְׂרָאֵל אֶלָּא הַשָּׁלוֹם
  6. 6 ובכל זה יובן מארז"ל: (ביבמות דס"ב ע"ב) ע"פ: להניח ברכה אל ביתך [יחזקאל סי' מ"ד] - שהברכה לאדם היא בשביל אשתו. וזהו: מימי לא קראתי לאשתי אשתי אלא לאשתי ביתי. (בשבת קי"ח ב')