Enjoying this page?

001 - הִלְכוֹת שְׁבוּעוֹת פֵּרֶק א

 

בְּשֵׁם יי אֵל עוֹלָם (בראשית כא לג)

נִדְבוֹת פִּי רְצֵה נָא יי, וּמִשְׁפָּטֶיךָ לַמְּדֵנִי (תהלים קיט קח)


ספר ששי  והוא  ספר הפלאה

 

הלכותיו ארבע, וזה הוא סידורן: א. הלכות שבועות. ב. הלכות נדרים. ג. הלכות נזירות. ד. הלכות ערכין וחרמין.


הלכות שבועות יש בכללן חמש מצוות: אחת מצוַת עשה, וארבע מצוות לא תעשה. וזה הוא פרטן: (א) שלא לישבע בשמו לשקר. (ב) שלא לישא את שמו לשוא. (ג) שלא לכפור בפיקדון. (ד) שלא לישבע על כפירת ממון. (ה) לישבע בשמו באמת.

הִלְכוֹת שְׁבוּעוֹת פֵּרֶק א

א אַרְבָּעָה מִינֵי שְׁבוּעוֹת הֶן--שְׁבוּעַת בִּטּוּי, וּשְׁבוּעַת שָׁוְא, וּשְׁבוּעַת הַפִּקָּדוֹן, וּשְׁבוּעַת הָעֵדוּת. שְׁבוּעַת בִּטּוּי, הִיא שֶׁנֶּאְמְרָה בַּתּוֹרָה "אוֹ נֶפֶשׁ כִּי תִשָּׁבַע לְבַטֵּא בִשְׂפָתַיִם לְהָרַע אוֹ לְהֵיטִיב" (ויקרא ה,ד); וְהִיא נֶחְלֶקֶת לְאַרְבָּעָה חֲלָקִים--שְׁתַּיִם לְהַבָּא, וּשְׁתַּיִם לְשֶׁעָבַר, כְּגוֹן שֶׁנִּשְׁבַּע עַל דָּבָר שֶׁעָבַר שֶׁנַּעֲשָׂה אוֹ שֶׁלֹּא נַעֲשָׂה, וְעַל דָּבָר שֶׁעֲתִיד לִהְיוֹת שֶׁיֵּעָשֶׂה אוֹ שֶׁלֹּא יֵעָשֶׂה.

ב וְאֵין שְׁבוּעַת בִּטּוּי נוֹהֶגֶת אֵלָא בִּדְבָרִים שֶׁאִפְשָׁר לוֹ לַעֲשׂוֹתָן, בֵּין לְהַבָּא בֵּין לְשֶׁעָבַר. כֵּיצַד לְשֶׁעָבַר--שֶׁאָכַלְתִּי, אוֹ שֶׁזָּרַקְתִּי אֶבֶן לַיָּם, אוֹ שֶׁדִּבַּר פְּלוֹנִי עִם פְּלוֹנִי, אוֹ שֶׁלֹּא אָכַלְתִּי, אוֹ שֶׁלֹּא זָרַקְתִּי אֶבֶן לַיָּם, אוֹ שֶׁלֹּא דִבַּר פְּלוֹנִי עִם פְּלוֹנִי; וְכֵיצַד לְהַבָּא--שֶׁאֹכַל, אוֹ שֶׁאֶזְרֹק אֶבֶן לַיָּם, אוֹ שֶׁלֹּא אֹכַל, אוֹ שֶׁלֹּא אֶזְרֹק אֶבֶן לַיָּם: הֲרֵי אֵלּוּ שְׁתַּיִם לְשֶׁעָבַר, וּשְׁתַּיִם לְהַבָּא.

ג נִשְׁבָּע עַל אַחַת מֵאַרְבַּע מַחְלְקוֹת אֵלּוּ וְהִחְלִיף--כְּגוֹן שֶׁנִּשְׁבַּע שֶׁלֹּא יֹאכַל וְאָכַל, אוֹ שֶׁאָכַלְתִּי וְהוּא לֹא אָכַל--הֲרֵי זוֹ שְׁבוּעַת שֶׁקֶר; וְעַל זֶה וְכַיּוֹצֶא בּוֹ נֶאֱמָר "לֹא-תִשָּׁבְעוּ בִשְׁמִי, לַשָּׁקֶר" (ויקרא יט,יב). וְאִם נִשְׁבָּע לַשֶּׁקֶר--בְּמֵזִיד, לוֹקֶה; בְּשׁוֹגֵג, מֵבִיא קָרְבַּן עוֹלֶה וְיוֹרֵד, שֶׁנֶּאֱמָר "וְנֶעְלַם מִמֶּנּוּ; וְהוּא-יָדַע וְאָשֵׁם . . ." (ויקרא ה,ד).

ד שְׁבוּעַת שָׁוְא, נֶחְלֶקֶת לְאַרְבַּע מַחְלְקוֹת: הָאַחַת, שֶׁנִּשְׁבַּע עַל דָּבָר הַיָּדוּעַ שְׁאֵינוּ כֵּן. כֵּיצַד--כְּגוֹן שֶׁנִּשְׁבַּע עַל הָאִישׁ שְׁהוּא אִשָּׁה, וְעַל הָאִשָּׁה שְׁהִיא אִישׁ, וְעַל עַמּוּד שֶׁלְּשַׁיִשׁ שְׁהוּא שֶׁלְּזָהָב; וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֶא בְּזֶה.

ה הַשְּׁנִיָּה, שֶׁנִּשְׁבַּע עַל דָּבָר יָדוּעַ שְׁאֵין בּוֹ סָפֵק לְאָדָם בָּעוֹלָם שְׁהוּא כֵּן. כְּגוֹן שֶׁנִּשְׁבַּע עַל הַשָּׁמַיִם שְׁהוּא שָׁמַיִם, וְעַל הָאֶבֶן זוֹ שְׁהִיא אֶבֶן, וְעַל שְׁנַיִם שְׁהֶם שְׁנַיִם; וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֶא בְּזֶה, שֶׁזֶּה הַדָּבָר אֵין בּוֹ סָפֵק לְאָדָם שָׁלֵם כְּדֵי לְצַדַּק הַדָּבָר בִּשְׁבוּעָה.

ו שְׁלִישִׁית, שֶׁנִּשְׁבַּע לְבַטַּל אֶת הַמִּצְוָה. כֵּיצַד--כְּגוֹן שֶׁנִּשְׁבַּע שֶׁלֹּא יִתְעַטַּף בְּצִיצִית, וְשֶׁלֹּא יִלְבֹּשׁ תְּפִלִּין, וְשֶׁלֹּא יֵשֵׁב בַּסֻּכָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת, וְלֹא יֹאכַל מַצָּה בְּלֵילֵי הַפֶּסַח, אוֹ שֶׁיִּתְעַנֶּה בְּשַׁבָּתוֹת וְיָמִים טוֹבִים; וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֶא בְּזֶה.

ז רְבִיעִית, שֶׁנִּשְׁבַּע עַל דָּבָר שְׁאֵין בּוֹ כּוֹחַ לַעֲשׂוֹתוֹ. כֵּיצַד--כְּגוֹן שֶׁנִּשְׁבַּע שֶׁלֹּא יִישַׁן שְׁלוֹשָׁה יָמִים לַיְלָה וְיוֹם רְצוּפִים, אוֹ שֶׁלֹּא יִטְעֹם כְּלוּם שִׁבְעַת יָמִים רְצוּפִים; וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֶא בְּזֶה. כָּל הַנִּשְׁבָּע שְׁבוּעַת שָׁוְא מֵאַרְבַּע שְׁבוּעוֹת אֵלּוּ--עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמָר "לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם-ה' אֱלֹהֶיךָ, לַשָּׁוְא" (שמות כ,ו; דברים ה,י): וְאִם הָיָה מֵזִיד, לוֹקֶה; וְאִם הָיָה שׁוֹגֵג, פָּטוּר מִכְּלוּם.

ח שְׁבוּעַת הַפִּקָּדוֹן כֵּיצַד: כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ מְמוֹן חֲבֵרוֹ בְּיָדוֹ, בֵּין פִּקָּדוֹן, בֵּין מַלְוָה, אוֹ שֶׁגְּזָלוֹ, אוֹ עֲשָׁקוֹ, אוֹ מָצָא לוֹ אֲבֵדָה וְלֹא הִחְזִירָהּ, וְכַיּוֹצֶא בְּזֶה, וְתָבַע מִמֶּנּוּ מָמוֹן שֶׁיֵּשׁ לוֹ בְּיָדוֹ, וְכָפַר בּוֹ--הֲרֵי זֶה עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה: שֶׁנֶּאֱמָר "לֹא-תְכַחֲשׁוּ" (ויקרא יט,יא), זוֹ אַזְהָרָה לִכְפִירַת מָמוֹן; וְאֵין לוֹקִין עַל לָאו זֶה. וְאִם נִשְׁבָּע לוֹ עַל שֶׁקֶר, עַל מָמוֹן שֶׁכָּפַר בּוֹ--הֲרֵי זֶה עוֹבֵר בְּלָאו אַחֵר; וְעַל זֶה נֶאֱמָר "וְלֹא-תְשַׁקְּרוּ, אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ" (שם), זוֹ אַזְהָרָה לַנִּשְׁבָּע עַל כְּפִירַת מָמוֹן. וּשְׁבוּעָה זוֹ, הִיא הַנִּקְרֵאת שְׁבוּעַת הַפִּקָּדוֹן.

ט וּמַה הוּא חַיָּב עַל שְׁבוּעַת הַפִּקָּדוֹן שֶׁשִּׁקַּר בָּהּ--מְשַׁלֵּם הַקֶּרֶן שֶׁכָּפַר בּוֹ, עִם תּוֹסֶפֶת חֹמֶשׁ; וּמַקְרִיב אָשָׁם וַדַּאי, בֵּין שֶׁהָיָה מֵזִיד בֵּין שֶׁהָיָה שׁוֹגֵג, שֶׁנֶּאֱמָר "וְכִחֵשׁ בַּעֲמִיתוֹ בְּפִקָּדוֹן, אוֹ-בִתְשׂוּמֶת יָד . . . וְהָיָה, כִּי-יֶחֱטָא וְאָשֵׁם" (ויקרא ה,כא-כג)--וְלֹא נֶאֱמָר בּוֹ וְנֶעְלַם, לְחַיַּב שׁוֹגֵג כְּמֵזִיד:

י וְהוּא שֶׁיָּזִיד בַּפִּקָּדוֹן אוֹ בַּמָּמוֹן שֶׁנִּתְחַיַּב בּוֹ, וְיֵדַע בּוֹ בְּשָׁעַת שְׁבוּעָה; אֲבָל אִם שָׁגַג וְשָׁכַח שֶׁיֵּשׁ לוֹ אֶצְלוֹ מָמוֹן וְכָפַר וְנִשְׁבַּע, וְאַחַר כָּךְ יָדַע--הֲרֵי זֶה אָנוּס, וּפָטוּר מִכְּלוּם. וְכֵן אִם לֹא יָדַע שֶׁאָסוּר לִשָּׁבַע לַשֶּׁקֶר עַל כְּפִירַת מָמוֹן, הֲרֵי זֶה אָנוּס וּפָטוּר.

יא אִם כֵּן, הֵיאָךְ הִיא שִׁגְגַת שְׁבוּעַת הַפִּקָּדוֹן: כְּגוֹן שֶׁנֶּעְלַם מִמֶּנּוּ אִם חַיָּבִין עָלֶיהָ קָרְבָּן אִם לָאו, וְיָדַע שְׁהִיא אֲסוּרָה וְשֶׁיֵּשׁ לוֹ אֶצְלוֹ מָמוֹן--זוֹ הִיא שִׁגְגָתָהּ; וּזְדוֹנָהּ, שֶׁיֵּדַע שֶׁחַיָּבִין עָלֶיהָ קָרְבָּן.

יב שְׁבוּעַת הָעֵדוּת כֵּיצַד: הָעֵדִים שֶׁיָּדְעוּ עֵדוּת מָמוֹן, וּתְבָעָם בַּעַל הָעֵדוּת לְהָעִיד לוֹ, וְכָפְרוּ בְּעֵדוּתָן וְלֹא הֵעִידוּ, וְנִשְׁבְּעוּ לוֹ שְׁאֵינָן יוֹדְעִין לוֹ עֵדוּת--זוֹ הִיא הַנִּקְרֵאת שְׁבוּעַת הָעֵדוּת; וְחַיָּבִין עַל שְׁבוּעָה זוֹ קָרְבַּן עוֹלֶה וְיוֹרֵד, בֵּין שֶׁהָיוּ מְזִידִין בֵּין שֶׁהָיוּ שׁוֹגְגִין, שֶׁנֶּאֱמָר "וְנֶפֶשׁ כִּי-תֶחֱטָא, וְשָׁמְעָה קוֹל אָלָה, וְהוּא עֵד" (ויקרא ה,א)--וְלֹא נֶאֱמָר בָּהּ וְנֶעְלַם, לְחַיַּב עַל הַזָּדוֹן כִּשְׁגָגָה.

יג כֵּיצַד שִׁגְגַת שְׁבוּעַת הָעֵדוּת: כְּגוֹן שֶׁנֶּעְלַם מִמֶּנּוּ שֶׁחַיָּבִין עָלֶיהָ קָרְבָּן, וְיָדַע שֶׁשְּׁבוּעָה זוֹ אֲסוּרָה, וּשְׁהִיא שֶׁקֶר; וּזְדוֹנָהּ, שֶׁיָּדַע שֶׁחַיָּבִין עָלֶיהָ קָרְבָּן. אֲבָל אִם לֹא יָדַע שְׁהִיא אֲסוּרָה, אוֹ שֶׁשָּׁכְחוּ הָעֵדוּת וְנִשְׁבְּעוּ, וְאַחַר כָּךְ נוֹדַע לָהֶם שְׁהֶן יוֹדְעִין לוֹ עֵדוּת, וְשֶׁנִּשְׁבְּעוּ עַל שֶׁקֶר--הֲרֵי אֵלּוּ אֲנוּסִין, וּפְטוּרִין אַף מִן הַקָּרְבָּן.