Enjoying this page?

001 - הִלְכוֹת יְסוֹדֵי הַתּוֹרָה פֵּרֶק א

מְשֹׁךְ חַסְדְּךָ לְיֹדְעֶיךָ, וְצִדְקָתְךָ לְיִשְׁרֵי לֵב )תהלים לו יא(


ספר ראשון  והוא  ספר המדע

 

הלכותיו חמש, וזה הוא סידורן:
הלכות יסודי התורה
הלכות דעות
הלכות תלמוד תורה
הלכות עבודת כוכבים ומזלות וחוקות העובדי כוכבים ומזלות
הלכות תשובה


הלכות יסודי התורה

יש בכללן עשר מצוות: שש מצוות עשה, וארבע מצוות לא תעשה. וזה הוא פרטן: (א) לידע שיש שם אלוה. (ב) שלא יעלה במחשבה שיש שם אלוה זולתי יי. (ג) לייחדו. (ד) לאהבו. (ה) ליראה ממנו. (ו) לקדש שמו. (ז) שלא לחלל את שמו. (ח) שלא לאבד דברים שנקרא שמו עליהם. (ט) לשמוע מן הנביא המדבר בשמו. (י) שלא לנסותו.

וביאור כל המצוות האלו בפרקים אלו:

 

הִלְכוֹת יְסוֹדֵי הַתּוֹרָה פֵּרֶק א

א יְסוֹד הַיְּסוֹדוֹת וְעַמּוּד הַחָכְמוֹת, לֵידַע שֶׁיֵּשׁ שָׁם מָצוּי רִאשׁוֹן. וְהוּא מַמְצִיא כָּל הַנִּמְצָא; וְכָל הַנִּמְצָאִים מִן שָׁמַיִם וָאָרֶץ וּמַה בֵּינֵיהֶם, לֹא נִמְצְאוּ אֵלָא מֵאֲמִתַּת הִמָּצְאוֹ.

ב וְאִם יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת שְׁהוּא אֵינוּ מָצוּי, אֵין דָּבָר אַחֵר יָכוֹל לְהִמָּצֹאות.

ג וְאִם יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת שְׁאֵין כָּל הַנִּמְצָאִים מִלְּבַדּוֹ מְצוּיִים, הוּא לְבַדּוֹ יִהְיֶה מָצוּי וְלֹא יִבָּטֵל הוּא לְבִטּוּלָם: שֶׁכָּל הַנִּמְצָאִים צְרִיכִין לוֹ; וְהוּא בָּרוּךְ הוּא אֵינוּ צָרִיךְ לָהֶם, וְלֹא לְאֶחָד מֵהֶם. לְפִיכָּךְ אֵין אֲמִתָּתוֹ כַּאֲמִתַּת אֶחָד מֵהֶם.

ד הוּא שֶׁהַנָּבִיא אוֹמֵר "וַה' אֱלֹהִים אֱמֶת" (ירמיהו י,י)--הוּא לְבַדּוֹ הָאֱמֶת, וְאֵין לְאַחֵר אֱמֶת כַּאֲמִתּוֹ. וְהוּא שֶׁהַתּוֹרָה אוֹמֶרֶת "אֵין עוֹד, מִלְּבַדּוֹ" (דברים ד,לה), כְּלוֹמַר אֵין שָׁם מָצוּי אֱמֶת מִלְּבַדּוֹ כְּמוֹתוֹ.

ה הַמָּצוּי הַזֶּה--הוּא אֱלוֹהַּ הָעוֹלָם, אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ. וְהוּא הַמַּנְהִיג הַגַּלְגַּל בְּכוֹחַ שְׁאֵין לוֹ קֵץ וְתַכְלִית, בְּכוֹחַ שְׁאֵין לוֹ הֶפְסֵק, שֶׁהַגַּלְגַּל סוֹבֵב תָּמִיד, וְאֵי אִפְשָׁר שֶׁיִּסֹּב בְּלֹא מְסַבֵּב; וְהוּא בָּרוּךְ הוּא הַמְּסַבֵּב אוֹתוֹ, בְּלֹא יָד וְלֹא גּוּף.

ו וִידִיעַת דָּבָר זֶה מִצְוַת עֲשֵׂה, שֶׁנֶּאֱמָר "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ" (שמות כ,ב; דברים ה,ו). וְכָל הַמַּעֲלֶה עַל דַּעְתּוֹ שֶׁיֵּשׁ שָׁם אֱלוֹהַּ אַחֵר, חוּץ מִזֶּה--עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמָר "לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, עַל-פָּנָי" (שמות כ,ב; דברים ה,ו); וְכָפַר בָּעִיקָר, שֶׁזֶּה הוּא הָעִיקָר הַגָּדוֹל שֶׁהַכֹּל תָּלוּי בּוֹ.

ז אֱלוֹהַּ זֶה אֶחָד הוּא--אֵינוּ לֹא שְׁנַיִם וְלֹא יָתֵר עַל שְׁנַיִם, אֵלָא אֶחָד, שְׁאֵין כְּיֵחוּדוֹ אֶחָד מִן הָאֲחָדִים הַנִּמְצָאִים בָּעוֹלָם: לֹא אֶחָד כְּמִין שְׁהוּא כּוֹלֵל אֲחָדִים הַרְבֵּה, וְלֹא אֶחָד כְּגוּף שְׁהוּא נֶחְלָק לְמַחְלָקוֹת וְלִקְצָווֹת; אֵלָא יֵחוּד שְׁאֵין יֵחוּד אַחֵר כְּמוֹתוֹ בָּעוֹלָם. אִלּוּ הָיוּ הָאֱלוֹהוֹת הַרְבֵּה--הָיוּ גּוּפִין וּגְוִיּוֹת, מִפְּנֵי שְׁאֵין הַנִּמְנִין הַשּׁוֹוִין בִּמְצִיאָתָן נִפְרָדִין זֶה מִזֶּה אֵלָא בַּמְּאֹרָעִין שֶׁיֵּארְעוּ הַגּוּפוֹת וְהַגְּוִיּוֹת. וְאִלּוּ הָיָה הַיּוֹצֵר גּוּף וּגְוִיָּה--הָיָה לוֹ קֵץ וְתַכְלִית, שְׁאֵי אִפְשָׁר לִהְיוֹת גּוּף שְׁאֵין לוֹ קֵץ. וְכָל שֶׁיֵּשׁ לוֹ קֵץ וְתַכְלִית, יֵשׁ לְכוֹחוֹ קֵץ וָסוֹף. וֵאלֹהֵינוּ בָּרוּךְ שְׁמוֹ, הוֹאִיל וְכוֹחוֹ אֵין לוֹ קֵץ וְאֵינוּ פּוֹסֵק, שֶׁהֲרֵי הַגַּלְגַּל סוֹבֵב תָּמִיד, אֵין כּוֹחוֹ כּוֹחַ גּוּף. וְהוֹאִיל וְאֵינוּ גּוּף, לֹא יֵארְעוּ מְאֹרְעוֹת הַגּוּפוֹת כְּדֵי שֶׁיְּהֶא נֶחְלָק וְנִפְרָד מֵאַחֵר; לְפִיכָּךְ אֵי אִפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה אֵלָא אֶחָד. וִידִיעַת דָּבָר זֶה - מִצְוַת עֲשֵׂה, שֶׁנֶּאֱמָר "ה' אֱלֹהֵינוּ, ה' אֶחָד" (דברים ו,ד).

ח הֲרֵי מְפֹרָשׁ בַּתּוֹרָה וּבַנָּבִיא, שְׁאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גּוּף וּגְוִיָּה: שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם, הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת" (ראה דברים ד,לט; יהושוע ב,יא), וְהַגּוּף לֹא יִהְיֶה בִּשְׁנֵי מְקוֹמוֹת. וְנֶאֱמָר "כִּי לֹא רְאִיתֶם, כָּל-תְּמוּנָה" (דברים ד,טו), וְנֶאֱמָר "וְאֶל-מִי תְדַמְּיוּנִי, וְאֶשְׁוֶה" (ישעיהו מ,כה); וְאִלּוּ הָיָה גּוּף, הָיָה דּוֹמֶה לִשְׁאָר גּוּפִים.

ט אִם כֵּן מַה הוּא זֶה שֶׁנֶּאֱמָר בַּתּוֹרָה "וְתַחַת רַגְלָיו" (שמות כד,י), "כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים" (שמות לא,יח; דברים ט,י), "יַד-ה'" (שמות ט,ג; במדבר יא,כג; דברים ב,טו), "עֵינֵי ה'" (דברים יא,יב), "אָזְנֵי ה'" (במדבר יא,א; במדבר יא,יח), וְכַיּוֹצֶא בִּדְבָרִים הַלָּלוּ--הַכֹּל לְפִי דַּעְתָּן שֶׁלִּבְנֵי אָדָם הוּא, שְׁאֵינָן מַכִּירִין אֵלָא הַגּוּפוֹת; וְדִבְּרָה תּוֹרָה כִּלְשׁוֹן בְּנֵי אָדָם. וְהַכֹּל כִּנּוּיִים הֶם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמָר "אִם-שַׁנּוֹתִי בְּרַק חַרְבִּי" (דברים לב,מא), וְכִי חֶרֶב יֵשׁ לוֹ וּבְחֶרֶב הוּא הוֹרֵג; אֵלָא מָשָׁל, וְהַכֹּל מָשָׁל. רְאָיָה לְדָבָר זֶה, שֶׁנָּבִיא אֶחָד אוֹמֵר שֶׁרָאָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "לְבוּשֵׁהּ כִּתְלַג חִוָּר" (דנייאל ז,ט), וְאַחֵר רָאָהוּ "חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה" (ישעיהו סג,א); וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עַצְמוֹ רָאָהוּ עַל הַיָּם כְּגִבּוֹר עוֹשֵׂה מִלְחָמָה, וּבְסִינַי כִּשְׁלִיחַ צִבּוּר עָטוּף. לוֹמַר שְׁאֵין לוֹ דְּמוּת וְצוּרָה, אֵלָא הַכֹּל בְּמַרְאֵה הַנְּבוּאָה וּבַמַּחֲזֶה. וַאֲמִתַּת הַדָּבָר, אֵין דַּעְתּוֹ שֶׁלָּאָדָם יְכוּלָה לְהַשִּׂיגוֹ וּלְחָקְרוֹ; וְזֶה הוּא שֶׁאָמַר הַכָּתוּב "הַחֵקֶר אֱלוֹהַּ, תִּמְצָא; אִם עַד-תַּכְלִית שַׁדַּי, תִּמְצָא" (איוב יא,ז).

י מַה הוּא זֶה שֶׁבִּקַּשׁ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ לְהַשִּׂיג כְּשֶׁאָמַר "הַרְאֵנִי נָא, אֶת-כְּבֹדֶךָ" (שמות לג,יח)--בִּקַּשׁ לֵידַע אֲמִתַּת הִמָּצְאוֹ שֶׁלְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, עַד שֶׁיִּהְיֶה יָדוּעַ בְּלִבּוֹ כְּמוֹ יְדִיעַת אֶחָד מִן הָאֲנָשִׁים שֶׁרָאָה פָּנָיו וְנֶחְקְקָה צוּרָתוֹ בְּקִרְבּוֹ, שֶׁנִּמְצָא אוֹתוֹ הָאִישׁ נִפְרָד בְּדַעְתּוֹ מִשְּׁאָר הָאֲנָשִׁים; כָּךְ בִּקַּשׁ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ לִהְיוֹת מְצִיאַת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נִפְרֶדֶת בְּלִבּוֹ מִשְּׁאָר מְצִיאַת הַנִּמְצָאִים, עַד שֶׁיֵּדַע אֲמִתַּת הִמָּצְאוֹ כְּמַה שְׁהִיא. וֶהֱשִׁיבוֹ בָּרוּךְ הוּא שְׁאֵין כּוֹחַ בְּדַעַת הָאָדָם הַחַי שְׁהוּא מְחֻבָּר מִגּוּף וְנֶפֶשׁ, לְהַשִּׂיג אֲמִתַּת דָּבָר זֶה עַל בָּרְיוֹ. וְהוֹדִיעוֹ בָּרוּךְ הוּא מַה שֶׁלֹּא יָדַע אָדָם לְפָנָיו וְלֹא יֵדַע לְאַחֲרָיו, עַד שֶׁהִשִּׂיג מֵאֲמִתַּת הִמָּצְאוֹ דָּבָר שֶׁנִּפְרַד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּדַעְתּוֹ מִשְּׁאָר הַנִּמְצָאִים, כְּמוֹ שֶׁיִּפָּרֵד אֶחָד מִן הָאֲנָשִׁים שֶׁרָאָה אֲחוֹרָיו, וְהִשִּׂיג כָּל גּוּפוֹ וּמַלְבּוּשׁוֹ בְּדַעְתּוֹ מִשְּׁאָר הָאֲנָשִׁים; וְעַל דָּבָר זֶה רָמַז הַכָּתוּב, וְאָמַר "וְרָאִיתָ, אֶת-אֲחֹרָי; וּפָנַי, לֹא יֵרָאוּ" (שמות לג,כג).

יא וְכֵיוָן שֶׁנִּתְבָּרַר שְׁאֵינוּ גּוּף וּגְוִיָּה, יִתְבָּאַר שֶׁלֹּא יֵארְעוֹ וְלֹא אֶחָד מִמְּאֹרְעוֹת הַגּוּף: לֹא חִבּוּר וְלֹא פֵּרוּד, וְלֹא מָקוֹם וְלֹא מִדָּה, וְלֹא עֲלִיָּה וְלֹא יְרִידָה, וְלֹא יָמִין וְלֹא שְׂמֹאל, וְלֹא פָּנִים וְלֹא אָחוֹר, וְלֹא יְשִׁיבָה וְלֹא עֲמִידָה. וְאֵינוּ מָצוּי בַּזְּמָן, עַד שֶׁיִּהְיֶה לוֹ רֵאשִׁית וְאַחֲרִית וּמִנְיַן שָׁנִים; וְאֵינוּ מִשְׁתַּנֶּה, שְׁאֵין לוֹ דָּבָר שֶׁיִּגְרֹם לוֹ שִׁנּוּי. וְאֵין לוֹ לֹא מָוֶת וְלֹא חַיִּים כְּחַיֵּי הַגּוּף הַחַי, וְלֹא סִכְלוּת וְלֹא חָכְמָה כְּחָכְמַת הָאִישׁ הֶחָכָם, לֹא שִׁינָה וְלֹא הֲקִיצָה, וְלֹא כַּעַס וְלֹא שְׂחוֹק, וְלֹא שִׂמְחָה וְלֹא עַצְבוּת, וְלֹא שְׁתִיקָה וְלֹא דִּבּוּר כְּדִבּוּר הָאָדָם. כָּךְ אָמְרוּ חֲכָמִים, אֵין לְמַעְלָה לֹא יְשִׁיבָה וְלֹא עֲמִידָה, לֹא עֹרֶף וְלֹא עִפּוּי.

יב וְהוֹאִיל וְהַדָּבָר כָּךְ הוּא, כָּל הַדְּבָרִים הַלָּלוּ וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן שֶׁנֶּאְמְרוּ בַּתּוֹרָה וּבְדִבְרֵי נְבִיאִים--הַכֹּל מָשָׁל וּמְלִיצָה הֶם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמָר "יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם, יִשְׂחָק" (תהילים ב,ד), "כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם" (דברים לב,כא), "כַּאֲשֶׁר-שָׂשׂ ה'" (דברים כח,סג), וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן. עַל הַכֹּל אָמְרוּ חֲכָמִים, דִּבְּרָה תּוֹרָה כִּלְשׁוֹן בְּנֵי אָדָם. וְכֵן הוּא אוֹמֵר "הַאֹתִי הֵם מַכְעִסִים" (ירמיהו ז,יט); הֲרֵי הוּא אוֹמֵר "אֲנִי ה', לֹא שָׁנִיתִי" (מלאכי ג,ו), וְאִלּוּ הָיָה פְּעָמִים כּוֹעֵס וּפְעָמִים שָׂמֵחַ, הָיָה מִשְׁתַּנֶּה. וְכָל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ אֵינָם מְצוּיִים אֵלָא לַגּוּפִים הָאֲפֵלִים הַשְּׁפָלִים, "שֹׁכְנֵי בָתֵּי-חֹמֶר--אֲשֶׁר-בֶּעָפָר יְסוֹדָם" (איוב ד,יט). אֲבָל הוּא בָּרוּךְ הוּא יִתְעַלֶּה וְיִתְרוֹמֵם, עַל כָּל זֶה.